Demokrati för Iran

Saturday, June 10, 2006


Leve Arash!

Popstjärnan Arash skulle ha framfört låten "Iran, Iran", en fotbollslåt till det iranska landslaget, i halvtid på en av landets VM-matcher. Han fick klartecken från internationella fotbollsförbundet, Fifa, men stoppas nu av iranska myndigheter.
TT Spektra: Varför blev det så?
- Jag visste att det skulle bli problem med Irans regering. Det är inte en politisk text, men eftersom jag bor utanför landet är det inte så passande, tycker de.
TT Spektra: Så vad händer nu?
- Nu går låten på tv och folk diggar den. Den vann en omröstning överlägset i den största persiska radiokanalen. Jag hörde hur folk sjöng den på läktaren när Iran mötte Bosnien i en träningslandskamp häromdagen.
- Och flera stjärnor från Irans lag har ringt och sagt att de diggar låten.
TT Spektra: Har du släppt låten i Iran?
- Nej, det går inte att göra det. Som persisk artist måste du ha tillstånd för att göra det om du inte bor i landet. Men den finns ändå där, många laddar ner den och den sprids ändå. Det är rätt kul.
TT Spektra: Hur går det för Iran i VM?
- Jag tror att vi vinner över Angola. Mot Portugal förlorar vi nog, men mot Mexiko kan det bli en skräll. Jag hoppas väldigt mycket att vi går vidare. Men jag har ju två lag jag hejar på, Sverige och Iran. Det vore lika roligt vilket lag som än går vidare.


Lyssna på popstjärnan Arash´s fantastiska låt genom att klicka på länken nedan. Detta är en av de bästa VM låtarna genom tiderna.
http://www.bia2.com/video/player.php?id=90

0 Comments:

Post a Comment

<< Home